ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Որտե՞ղ է տրամաբանությունը` արդարության հետ միասին

Որտե՞ղ է տրամաբանությունը` արդարության հետ միասին
21.05.2019 | 04:24

Քաղաքական անհասկանալի իրավիճակ է Հայաստանում. խոսքը արտաքին քաղաքականության մասին է:
Երբ Նիկոլ Փաշինյանը վարչապետ դարձավ, հետո պաշտոնապես հայտարարեց, թե Հայաստանն իր արտաքին քաղաքականության մեջ կտրուկ շրջադարձեր չի կատարի, առողջ դատողություն ունեցող մարդիկ հասկացան` գետանցումի ժամանակ ձիերը չեն փոխում…
ՀԱՊԿ-ը մնաց իր տեղում, սակայն մենք չմնացինք ՀԱՊԿ-ում ունեցած մեր տեղում։ Ինչևէ, թվում էր` հավասարակշռվում են ՀՀ արտաքին քաղաքականության նժարները: Սակայն արտաքին քաղաքականությունը չի սահմանափակվում տվյալ երկրի հարևան և դաշնակից պետությունների հետ ունեցած դիվանագիտական, առևտրատնտեսական, գիտական, մշակութային և այլ հարաբերություններով, մանավանդ, եթե երկիրը պատերազմի մեջ է, և տարածքային երկուստեք պահանջներ կան:


Ընդհանրապես տարածքային խնդրի լուծման հիմքում, կարծում եմ` պետք է գործի պատմական արդարության գաղափարը, չեմ ասում սկզբունքը, քանի որ շատ արդար գաղափարներ վաղուց դուրս են մնացել քաղաքական սկզբունքների բանաձևումից: Սա ընդհանրապես, իսկ մասնավորապես Արցախի և Նախիջևանի տարածքային պատկանելությանն առնչվող քաղաքական սկզբունքների հիմքում մենք պիտի հաստատեինք պատմական և քաղաքական արդարության գաղափարը:
Պատմականորեն այս տարածքները հազարամյակներով պատկանել են հայերիս, որտեղ մենք ապրել ու մշակութային արժեքներ ենք ստեղծել: 1921-ին Թուրքիայի ճնշմամբ (իսկ ես կարծում եմ` նաև Ռուսաստանում ներքին որոշ ուժերի դրդմամբ), ՌՍՖՍՀ բոլշևիկյան կուսակցության Կովկասյան բյուրոն` Ստալինի գլխավորությամբ, Արցախը` Լեռնային ու Դաշտային հատվածներով, և Նախիջևանը հանձնեց, ավելի ճիշտ` Թուրքիայի հետ կայացրած քաղաքական գործարքով նվիրեց Սովետական Ադրբեջանի հանրապետությանը: Ըստ էության, Սովետական Ռուսաստանը իրավասու չէր կամայական որևէ երկրի, տվյալ դեպքում Ադրբեջանին բռնակցելու երրորդ պետության` Արցախի` Դաշտային և Լեռնային, և Նախիջևանի հայաստանապատկան տարածքները: Նույն կերպ Կարսի մարզն իր հարակից շրջաններով միջազգայնորեն չճանաչված երկու երկրների` Խորհրդային Ռուսաստանի և Թուրքիայի Ազգային մեծ ժողովի միջև կնքված ապօրինի պայմանագրով հանձնվեց Թուրքիային:


Քաղաքական տեղեկանք. «1991 թ. օգոստոսի 29-ին Ադրբեջանի Գերագույն խորհուրդը հռչակեց Ադրբեջանական Հանրապետության` 1918-1920 թթ. անկախության վերականգնման մասին ակտը: Խորհրդարանի այդ նիստին ԼՂԻՄ-ը մասնակցություն չունեցավ: Ադրբեջանը, անկախության իր հռչակագրում Ադրբեջանական ԽՍՀ ստեղծումը համարելով ագրեսիա, անեքսիա և զավթում, անվավեր ճանաչեց նախկին բոլոր որոշումներն ու իրավական ակտերը, ներառյալ՝ Ադրբեջանի իրավական իշխանությունը Լեռնային Ղարաբաղի նկատմամբ: Դա նշանակում էր, որ Բաքուն վերջնականապես կորցրեց ոչ միայն Լեռնային Ղարաբաղի, այլև Նախիջևանի հանդեպ իր բոլոր իրավունքները: Ինչ վերաբերում է 1918-1920 թթ., ապա այդ ժամանակ Լեռնային Ղարաբաղը, ինչպես նաև Նախիջևանը Ադրբեջանական Հանրապետության մաս չէին»:


Հիմա բնական և տրամաբանական հարց` եթե այս տարածքները չեն եղել այն հանրապետության տարածքում, որի պաշտոնական իրավահաջորդն է ներկայիս Ադրբեջանի հանրապետությունը, ապա քաղաքական ի՞նչ հավակնություններ ունի այդ պետությունը մեր տարածքների հանդեպ, եթե ոչ` զավթողական: Այս հարցի շուրջ բազմիցս խոսել են մեր հայտնի քաղաքագետները: Սակայն 1991 թվականից, երբ «ձևակերպեցին» հակամարտությունը` «տարածքային վեճ» բնորոշմամբ, ահա այդ ժամանակից այն վերածվեց ռազմական բախումների, ապա քառամյա պատերազմ և 25-ամյա` ո՛չ պատերազմ, ո՛չ խաղաղություն իրավիճակի, երբ զոհվում են երիտասարդ հայ զինվորները և խաղաղ բնակիչները։
Արցախյան հակամարտության այս շինծու լարվածությունը ձեռնտու է միայն Ադրբեջանին զենք վաճառող պետություններին: Անգամ Ադրբեջանին մեծ հաշվով այս պատերազմական տևական վիճակը ձեռնտու չէ, որովհետև երկրի ներսում հասունանում է բնիկ ժողովուրդների դժգոհությունը, քանի որ առաջնագծում հիմնականում նրանց զավակներն են կռվում և զոհվում: Եվ նրանք իրենց համայնքների անունից քանիցս հայտարարել են, որ ղարաբաղյան պատերազմը հայերի դեմ իրենց պատերազմը չէ։ Ասել է` որևէ երկրի ռազմավարական դաշնակիցը իրավունք չպետք է ունենա զենք վաճառելու իր դաշնակից պետության թշնամի պետությանը, մանավանդ որ նրանք պատերազմի մեջ են: Եթե խնդրին մոտենանք ոչ թե բարոյական, այլ միջազգային իրավունքի տեսանկյունից, հակամարտության միջնորդ կողմերն իրավունք չունեն զենք վաճառելու կողմերից և ոչ մեկին։ Բայց այդ նորմը խախտվել է և խախտվում է առայսօր: Խոսքս Ռուսաստանի` Ադրբեջանին հարձակողական և առհասարակ զենք վաճառելու մասին է: Ի դեպ, երբ որոշ քաղաքագետներ և նախկին պետական բարձրաստիճան պաշտոնյաներ անվճար փաստաբանի պարտականություն էին ստանձնում` արդարացնելով Ռուսաստանին, թե` դա «բիզնես է»:


Ո՛չ, դա բիզնես չէ: Եթե Ռուսաստանը Ադրբեջանին վաճառեր սարքավորումներ, լվացքի փոշի, դեղորայք, ցորեն կամ կարտոֆիլ, դա իսկապես կլիներ բիզնես: Սակայն եթե միջնորդ երկրներից մեկը հակամարտող, իրականում` պատերազմող կողմերին զենք է վաճառում, ապա դա բիզնես չէ, այլ պատերազմը մշտապես թեժ պահելու նպատակ, ինչն էլ շուրջ 30 տարի հաջողվում է նրանց։
Հիմա դառնանք «պատմական արդարության» գաղափարին, որը, ցավոք, քաղաքական սկզբունք չի դառնում: Արցախը Հայաստանի տարածք է եղել անհիշելի ժամանակներից։ Իսկ ընդամենը 100 տարի առաջ այն եղել է Հայաստանի առաջին հանրապետության անբաժանելի և միջազգայնորեն` Ազգերի լիգայի կողմից ճանաչված տարածք, ինչն ամրագրված է նաև ԱՄՆ նախագահ Վուդրո Վիլսոնի «Իրավարար» վճռով: Այստեղից հետևություն. պատերազմական գործողությունների պատճառով Արցախի տարածքների մի մասի ազատագրվելուց հետո, այն բնականաբար պետք է միանար Հայաստանի այսօրվա հանրապետությանը, մանավանդ որ 1989 թ. դեկտեմբերի 1-ին ՀԽՍՀ և ԼՂԻՄ-ի Գերագույն խորհուրդների երկուստեք միաժամանակյա որոշումներով այն վերամիավորվել է Հայաստանին: Հայաստանի առաջին հանրապետության ըստ Իրավարար վճռի գծված քարտեզի` Ադրբեջանն է, որ խորհրդային տարիներին բռնակցված Դաշտային Արցախը և Նախիջևանը հայահալած քաղաքականությամբ հայաթափեց տասնամյակների ընթացքում` դեռևս պատերազմական ընդհարումներից առաջ: Հայկական կողմը երբեք միջազգային իրավունքի սեղանին չի դնում այս փաստը և սույն իրավական փաստաթուղթը` Իրավարար վճիռը, ինչն ավելի քան տարօրինակ է: Ինչու՞. չէ՞ որ բավարար հիմքեր կան հակամարտությունը դադարեցնելու հօգուտ Հայաստանի և Արցախի: Սակայն արդարության սկզբունքը քաղաքականության և պատերազմների տրամաբանության մեջ տեղ չունի: Եթե արդարության սկզբունքը քաղաքականության մեջ տեղ չունի, այդ դեպքում մեր պարագայում նույնպես պետք է ուժի մեջ մտնի պատերազմների հազարամյա գործող-չգրված օրենքը` պատերազմի ժամանակ գրաված տարածքները մնում են հաղթող կողմին, և այդ տարածքները պատմական տերերին վերադարձնելու շուրջ բանակցություններ կամ չեն լինում, կամ այդ բանակցությունների ձգտումը լինում է միակողմանի և անարդյունք: Փաստերը քիչ չեն, բայց ես կանդրադառնամ միայն մեկ-երկուսին։ Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո ԽՍՀՄ-ը, որպես հաղթող կողմ, բացի ահռելի նյութական ռազմավարից, Միությանը, տվյալ դեպքում` Ռուսաստանին, միացրեց գերմանական Քյոնիգսբերգը (Կալինիգրադի մարզը) և վերադիր` Գերմանիայի մի հատվածը «սովետականացվեց», այսինքն` նույնպես բռնակցվեց հաղթող երկրին: Սոցիալիստական Գերմանիան շուրջ 50 տարի կտրված էր իր հայրենիքից ու ժողովրդից` գաղափարապես և տնտեսապես, մինչև երկու Գերմանիաների վերամիավորումն ու Բեռլինի պատի քանդելը, այսինքն` արդարության գաղափարի վերականգնումը: Քյոնիգսբերգ-Կալինինգրադի` Գերմանիային վերադարձնելու վերաբերյալ 75 տարի Գերմանիան ոչ մի պահանջ չի ներկայացրել Ռուսաստանին. տարածքը մնացել է պատերազմում հաղթողին: Նույնը կարող ենք ասել Ղրիմի պարագայում: Հիշյալ թերակղզին Ռուսաստանը նվաճել է թուրքերից, թուրքերը` հույներից: Համաձայն 230 տարի առաջ Օսմանյան Թուրքիայի և Ռուսական կայսրության միջև կնքված համաձայնագրի` ռուսական բանակի հաղթանակից հետո թերակղզին Օսմանյան կայսրության կազմից անցնում է Ռուսական կայսրությանը: Փաստաթուղթը ստորագրել է Եկատերինա կայսրուհին:


Ինչու՞ եմ այսքան մանրամասն անդրադառնում հիշյալ պատմական իրադարձություններին: Որովհետև ուզում եմ զուգահեռներ անցկացնել ազատագրված Արցախի և Ղրիմի միջև: Ղրիմը Խորհրդային տարիներին ԽՍՀՄ կոմկուսի առաջին քարտուղար Խրուշչովը կամայականորեն հանձնեց, ավելի ճիշտ` նվիրեց ՈՒկրաինային, որը, ինչպես և Ադրբեջանը, երբևէ պետականություն չի ունեցել, և Ղրիմը նրա համար քաղաքական մեծ նվեր էր` ելք դեպի ծով: Ղրիմը սովետական ՈՒկրաինայի վարչական ենթակայության տակ էր մինչև 2014 թվականը։ Երբ ՈՒկրաինայում քաղաքական լարվածություն ստեղծվեց, Ռուսաստանն արագ կողմնորոշվեց. մի գիշերում մտավ Ղրիմ և թերակղզին հայտարարեց Ռուսաստանի անբաժանելի մաս` հիմնվելով 230 տարի առաջ կնքված համաձայնագրի վրա` չեղարկելով, ավելի ճիշտ` անօրինական համարելով խրուշչովյան նվիրատվությունը: Ապա անցկացվեց հանրաքվե (ինչպես անցկացվել էր ժամանակին Լեռնային Ղարաբաղում), որով օրինականացվեց Ռուսաստանի հետ Ղրիմի վերամիավորումը:
Նույնպիսի քաղաքական կամայականության են ենթարկվել Հայաստանի անբաժանելի պատմական տարածքներ Արցախը` Լեռնային ու Դաշտային հատվածներով, և Նախիջևանը` 1921 թ. Ռուսաստանի բոլշևիկյան կուսակցության Կովկասյան բյուրոյի կողմից` Ստալինի գլխավորությամբ, Ադրբեջանին բռնակցվելով: Սա ընդհանրությունն է, սակայն տարբերությունը Ղարաբաղի` Ադրբեջանի վարչական ենթակայությունից դուրս գալու հարցում դաժանորեն դժվար է եղել, իսկ Նախիջևանի կարգավիճակի փոփոխման` Հայաստանին վերադարձվելու մասին խոսք անգամ չի եղել:


Արդեն երեսուն տարի է` այս պարզ հարցը դրսի ինչ-ինչ ուժերի ուղղորդմամբ անկախության առաջին տարիներից ՀՀ առաջին նախագահի թուլության պատճառով վերածվել է հիմնախնդրի, ես կասեի` թնջուկի: Ղրիմի հարցում Ռուսաստանի նախագահ Պուտինը պաշտոնապես հայտարարեց. «Հարցը պատմականորեն փակված է: Ոչ մի վերադարձ լինել չի կարող»: Մեր քաղաքական գործիչները և քաղաքագետները, եթե ոչ ուղիղ, ապա գոնե լրատվամիջոցների օգնությամբ պետք է հարցն ուղղեին ՌԴ նախագահին կարո՞ղ է արդյոք պարոն Պուտինը բացատրել` այդ ինչու՞ Արցախի հարցում երրորդ կողմերը Հայաստանին ստիպում-պարտադրում են Ադրբեջանին հանձնել մեր ազատագրված պատմական տարածքները, մինչդեռ Ղրիմի պարագայում` ոչ մի վերադարձ լինել չի կարող…
Ցավոք, երկակի ստանդարտները քաղաքականության մեջ ավելի շատ եղանակ են ստեղծում, քան իսկական դիվանագիտությունը: Օրինակ, վերջերս ԱՄՆ նախագահ Թրամփը, առանց որևէ քաղաքական և պատմական տրամաբանության, Գոլանի բարձունքները ճանաչեց որպես Իսրայելի տարածք: Ըստ էության, այդ տրամաբանությամբ ղեկավարվող Թրամփը` որպես Մինսկի խմբի համանախագահող երկրի նախագահ, պետք է որ գոնե ճանաչեր Արցախի անկախությունը Ադրբեջանից, որի կազմի մեջ այն երբեք չի եղել: Հակառակ պարագայում հայերիս մոտ արդարացի հարց է ծագում. ինչու՞ Գոլանի բարձունքը, որ Իսրայելը զավթել է Սիրիայից, մնում է նրան` որպես պատերազմի հետևանքով գրավյալ տարածք, իսկ մեր ազատագրած պատմական հողերը չեն ճանաչվում:
Որտե՞ղ է տրամաբանությունը` արդարության հետ միասին:


Կամ էլ, եթե Արցախի հարցում հաշվի չի առնվում պատմական արդարությունը, ուրեմն պետք է գործի համընդհանուր ընդունված պատերազմական «օրենքը»` գրավյալ տարածքը մնում է հաղթող երկրին, ինչպես որ մնաց Ղրիմը` թուրքերից գրավելուց հետո, Քյոնիգսբերգը` Գերմանիայից Ռուսաստանին, Կուրիլյան կղզիները` Ճապոնիային հաղթելուց հետո։
Ահա այս սկզբունքը պետք է դրվեր արցախյան հակամարտության կարգավորման ակունքներում` 90-ականների սկզբներին: Թերևս հիմա էլ ուշ չէ Մինսկի խմբի համանախագահների սեղանին դնելը հենց այս պատմական անժխտելի իրողությունը և հարցը փակված համարելու: Մինչդեռ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը կարծես ավելի է խճճում թնջուկը։
Իլհամ Ալիևը պաշտոնապես Երևանը և Հայաստանի ողջ տարածքը հայտարարում է ադրբեջանցի ժողովրդի (պատմականորեն գոյություն չունեցող մի ժողովրդի) պատմական հայրենիքը և կոչ է անում ամեն գնով ազատագրել իրենց «հայրենիքի» այդ հատվածը հայերիս բռնազավթումից: Իսկ Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարում է, թե Ալիևը կիրթ, ուսյալ մարդ է, թե իրենք շփվում են, կարծիքներ փոխանակում և այլն, և այլն։ ՈՒ նաև` բանակցելու են։ Բնական հարց` անպատկառ նման հայտարարությունից հետո ինչի՞ շուրջ է ընթանալու բանակցությունը, որ վերջինս մտքափոխ լինի և մեծահոգաբար ՀՀ տարածքը իրենց «հայրենիքի» մաս չհամարի՞։ ՈՒ այսքանից հետո պարոն վարչապետը մեզ խաղաղության կոչ է անում, մինչդեռ հակառակորդ կողմը պատրաստվում է պատերազմի և պաշտպանության նախարարի շուրթերով հայտարարում, թե պատերազմը Հայաստանի դեմ կարող է սկսվել ցանկացած պահի։ Մի՞թե սա պատերազմի սանձազերծման կոչ չէ Ադրբեջանի նախագահի և պաշտպանության նախարարի կողմից։ Այսքանից հետո, դեռ ավելին, Իլհամ Ալիևը հիշեցնում է մեզ 1975 թ. Հելսինկիի վեհաժողովի սկզբունքները` տարածքային ամբողջականության մասին: Իսկ ի՞նչ է գրված այդ վեհաժողովի սկզբունքներում:


Հելսինկիի վեհաժողովի եզրափակիչ ակտի 8-րդ սկզբունքը հռչակում է. «Ժողովուրդների իրավահավասարության և ինքնորոշման սկզբունքի հիման վրա բոլոր ժողովուրդների իրավունքն է` լիովին ազատ, ցանկացած պահի, առանց արտաքին միջամտության որոշել իրենց ներքին և արտաքին քաղաքական կարգավիճակը և ըստ նրանց հայեցողության` հետամուտ լինել իրենց քաղաքական, տնտեսական և մշակութային զարգացմանը»։
Չմոռանանք, որ այս սկզբունքները հաջողությամբ կիրառվել են անցյալ դարի 60-70 թթ., երբ ընթանում էր գաղութային կայսրությունների փլուզումը, ինչի շնորհիվ ստեղծվեցին աֆրիկյան ժողովուրդների անկախ պետություններ: Որոշ քաղաքագետներ ազգերի ինքորոշման և տարածքային ամբողջականության պահպանման սկզբունքները հակասական են դիտում: Մինչդեռ տարածքային ամբողջականության պահպանման սկզբունքը հաստատում է. «Մասնակից երկրներն իրենց երկկողմ, ինչպես նաև ընդհանրապես միջազգային հարաբերություններում ձեռնպահ մնան որևէ պետության տարածքային ամբողջականության կամ քաղաքական անկախության դեմ ուժի սպառնալիքից կամ կիրառումից»:
Ակնհայտ է, որ Հելսինկիի եզրափակիչ ակտը, ինչպես նաև ՄԱԿ-ի կանոնակարգը և Ազգերի լիգայի դաշնաթուղթը դատապարտում են լոկ ուժի կիրառումը պետության տարածքային ամբողջականության դեմ, այլ ոչ թե անվերապահորեն հանդես են գալիս տարածքային ամբողջականության բացարձակ պահպանման օգտին: (Արա Պապյան, Ինքնորոշում և տարածքային ամբողջականության սկզբունքները միջազգային իրավունքում (Լեռնային Ղարաբաղի օրինակը), «21-րդ դար», թիվ 4/32/, 2010 թ.):
Ահա այս սկզբունքներին պիտի հետամուտ լինենք` հայերս և մեր երկրի ղեկավարը, որին դարձյալ կարծես թե շեղում են հայանպաստ և արցախահայաստանանպաստ վեկտորից…


Մարի ԲԱՐՍԵՂՅԱՆ-ԽԱՆՋՅԱՆ

Դիտվել է՝ 16734

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ